|
||||||||
|
Het laatste ‘Rootstime Living Room’-concert dateert intussen alweer van een dikke maand geleden waardoor we met hernieuwd enthousiasme afzakten naar Halen voor een nieuw optreden van een Amerikaanse groep waar we tot heel recent nog nooit van gehoord hadden. Uit de ‘Rocky Mountains’-streek van Denver, de hoofdstad van de staat Colorado kwamen de vier bandleden van de indie folk- en bluegrassformatie ‘Shovelin Stone’ het beste van wat ze in zich hadden geven op het kleine maar gezellige ‘Rootstime Bed & Blues’-podium. Leadzanger, gitarist en mondharmonicaspeler Makenzie Willox, geboren en getogen in Austin, Texas verhuisde naar Colorado om er samen met zijn goede vriend en banjospeler Zak Thrall muziek te gaan maken onder de naam ‘Shovelin Stone’. Omdat ze beiden in Amerika steeds vaker voor een groter publiek in grotere zalen gingen spelen vond het duo dat de band uitgebreid moest worden met bassist, cello en mandolinespeler Russick Smith en drummer Brett Throgmorton. Het viertal dook om stipt 20 uur op in de goed met publiek gevulde ruimte en zette meteen stevig in met enkele lekker klinkende complexloze ‘old-time’ Americana- en bluegrassnummers uit hun eind oktober 2019 uitgebrachte debuutplaat “Shovelin Stone”, een album dat geproducet werd door P.J. Olsson van ‘The Alan Parsons Live Project’. Met de nummers “Smile”, “Austin”, “Now That You’re Gone” en “Breaking Even” leverde die eerste volwaardige plaat vier singles op voor de band. Hun catchy en aanstekelijke songs nodigen uit tot meedansen en meezingen, maar hier moest dat door de gelimiteerde ruimte beperkt blijven tot flink meeschuifelen op de stoeltjes in de ‘Living Room’. ‘Shovelin Stone’ zal binnenkort hun tweede album “Summer Honey” op de markt brengen, een plaat die werd opgenomen in de ‘Appalachian Mountains’ in het oosten van Noord-Amerika. Dat gebeurde in Greenville, West-Virginia op de als opnamestudio ingerichte boerderij van de ‘Grammy Award’-winnende producer Chance McCoy, de violist, gitarist, banjo- en mandolinespeler van de Americana-formatie ‘The Old Crow Medicine Show’ uit Nashville, Tennessee. Natuurlijk kregen we vanavond ook meerdere liedjes uit die nieuwe plaat voorgeschoteld en het dient gezegd te worden dat ze zelfs nog beter klinken dan de songs uit hun debuutalbum. Vooral de harmonieuze samenzang van de gemotiveerde en enthousiaste bandleden op enkele nummers zorgt voor ‘instant’-oorwurmen die de groep één voor één met een heel aanstekelijke energie bracht. Hopelijk kan dit nieuwe album zorgen voor een ruimere bekendheid van het kwartet, zowel in eigen land als op het Europese continent. Drie nummers van deze nog te verschijnen plaat werden reeds als singles vooruitgestuurd met de albumtiteltrack “Summer Honey” en de songs “No Good At Waiting” en “Ain’t No Shooting Star” die ze ook vanavond allemaal hebben gebracht en die eveneens te bekijken en te beluisteren zijn op ‘YouTube’-video’s. Dat deze jongens graag heel dicht bij hun publiek aanleunen bleek o.a. toen ze vroegen om het refrein mee te zingen bij het liedje “Same Old Song” wat niet echt moeilijk was omdat de woorden enkel ‘ladadadada’ waren die we vier keer na elkaar moesten meezingen. Ook het niet op de originele playlist voorkomende “Marry” werd op aanvraag uit het publiek simpelweg door de band toch live gespeeld. Na twee sets van elk 45 minuten wou het aanwezige publiek nog wat extra nummers van ‘Shovelin Stone’ horen. De vier bandleden besloten dan maar meteen op het podium om het tragere nummer “Too Tall” en het opzwepende “Easy Part” als toegift te spelen voor de mensen die hier het sprekende bewijs waren voor het ook nu weer geldende gezegde ‘de afwezigen hadden ongelijk’. (valsam)
Playlist :
meer video's : video 1 - video 2 - video 3 - video 4
|